Artikler / 2010 / September 2010

Post på tværs af fronterne

Af Chr. Rimestad

Posten skal ud - også selv om en krig raser.

Befordringen af post i krigstider er et fascinerende tema - og ét, som giver anledning til mange overvejelser.

Som f.eks. dette brev, sendt fra Kina til England.

Frankeringen er, som det ofte ses på kinesiske breve, placeret på bagsiden:

Brevet er afsendt 20. maj 1940 fra Chaotung i Yunnan-provinsen, der ligger i det sydvestlige Kina.

Afsenderen havde to muligheder: at sende brevet med det engelske Imperial Airways via Hongkong og Indien - eller at bruge Air France, som fra Yunnans hovedby Kunming havde en rute til Hanoi i Vietnam og derfra videre til Marseille i Frankrig, hvorfra brevet kunne fragtes til England. Portoen var den samme, lige meget om man valgte den engelske eller den franske løsning.

Afsenderen har tydeligvis valgt den franske løsning. Brevet et stemplet i Kunming 27. maj 1940, ligesom den franske censur peger i denne retning.

Imens tog krigen i Europa en ny vending. Det nazistiske Tyskland angreb Frankrig 10. maj 1940, tvinger den franske hær i knæ, og det ender med en våbenhvile 22. juni 1940.

Mens dette sker, ankommer brevet fra Kina til Frankrig, hvor det meste formentlig er kaos. Og efter våbenhvilen i juni var der lukket for post mellem Frankrig og England.

Så brevet strander i Frankrig - og dér ligger det længe. For det når først frem til modtageren, da krigen er slut.

Da er det forsynet med et violet stempel: ”Detained in France during German occupation” - tilbageholdt i Frankrig under den tyske besættelse.

Og på forsiden har formentlig modtageren skrevet ”Recd. 1945” - modtaget 1945.

At denne påtegning er rigtig, er der ingen grund til at betvivle, også selv om der mangler et ankomststempel. Ankomsten efter krigens afslutning understøttes af det violette stempel.

Lidt mere usikkerhed knytter sig til dette brev, sendt fra Larache i Spansk Marokko under Første Verdenskrig.

Afsendelses-stemplerne kan nemt aflæses til 24. marts 1916, og portoen passer også med et anbefalet brev med en vægt på 20-40 g.

Bagsiden fortæller om brevets rute:

Det går meget oplagt via Madrid, hvor det stemples fire dage senere: 28. marts 1916. Og så til København med ankomststempel 2. august - og her står ikke 1916, men 1919:

Og kan det så passe? Har brevet virkelig været mere end tre år undervejs? Eller er der tale om et forkert indstillet stempel i København? For 2. august 1916 ville vel være en ganske plausibel ankomst-dato - det betyder fire måneder undervejs i et krigshærget Europa.

Spanien holdt sig - som Danmark - neutralt, mens Første Verdenskrig rasede i Europa. Alligevel er brevet til Danmark blevet censureret af englænderne - to gange endda. Og det violette stempel på forsiden antyder, at noget er foregået:

”Released by the British military authorities” står der - frigivet af de engelske militære myndigheder. Antyder det, at brevet er blevet tilbageholdt i England? Og hvorfor så helt til august 1919, når krigen sluttede i november 1918?

Eller har frigivelsen fundet sted umiddelbart efter censuren i 1916?

Jeg har tjekket i Vagn Jensens komplette oversigt over danske stempler i håb om, at det københavnske stempel kunne afsløre et eller andet, men stemplet har været i brug fra april 1915 til august 1922, dvs. i såvel 1916 som 1919.

Måske kan de engelske censor-numre fortælle noget. Eller måske stemplet om tilbageholdelsen. Så langt er mit detektivarbejde endnu ikke nået.

Horsens Filatelistklub v/formand Henrik Plovst  | Tlf.: 41 704 861 | hplovst@gmail.com